Sal’tare. LATER EDIT: Si la final am adaugat alta minune cu bicicleta facuta de cei de la CCN – Club de Cicloturism Napoca. De mult ma tot chinui sa mai sintetizez un articol despre bicicleta, despre biciclisti, avantaje s.a.m.d. Insa mi se par ca toate au fost spuse de prea multe ori si ca toate’s evidente. Asa ca orice lauda nu is mai are rostul si pica precum nuca in perete. Insa ceva, ceva tot mai pot face. Si anume sa amintesc doua manifstari care cred ca fac un lobby frumos pentru biciclism:
Primul ar fi turul facut de Darius Groza (aka JEG) pe bicicleta si care nu s-a vrut a fi o campanie de educare, ci doar distractie. Insa fara sa vrea uite ca a oferit un exemplu. Si cred ca multi dintre cei care au citit sau au auzit de „aventura” asta, le-a trecut prin minte macar sa incerce un drum de 25 de km cu bicla. Si asta e bine.
Sigur ca poate nu vom ajunge noi precum chinezii, insa macar sa vedem si noi cate 10-20 de biciclete pe fiecare bulevard in fiecare zi si poate atunci vor incepe si tampitii nostri de edili, precum si astia de la ADMINISTRATIA NATIONALA A DRUMURILOR NATIONALE sa se ocupe serios de dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete
Si daca tot vorbim de „dezvoltare” uite ca la Cluj exista un club (CLUBUL DE CICLOTURISM „NAPOCA” – CCN) care se chinuie de vreo 10 ani sa dezvolte in vederea unui planul de Retea Nationala a Trasee Cicloturistice din Romania (RNTCR). Iar ultima lor expeditie cicloturistia numita „VELOTUR 2009” care s-a intins pe 1600 km pe bicicleta prin Banat, Oltenia, Muntenia, Dobrogea, Moldova si Transilvania a lasat in urma urmatorul comunicat de presa:
Recent s-a finalizat expeditia cicloturistica „VELOTUR 2009”, in cadrul careia, timp de peste cinci saptamani, au fost strabatute pe bicicleta o mare parte din regiunile tarii, incluzand judetele Caras-Severin, Mehedinti, Gorj, Valcea, Arges, Dambovita, Prahova, Buzau, Calarasi, Constanta, Tulcea, Galati, Bacau, Covasna, Brasov, Sibiu, Mures, Harghita si Bistrita-Nasaud.
Coordonatorul actiunii a fost Victor-Constantin Perdevara, un membru al Clubului de Cicloturism „Napoca” ce are deja la activ numeroase ture pe doua roti. El a sintetizat tura si in cifre: 35 de zile din care 25 de pedalat; 20 de nopti in cort; 1600 km in saua bicicletei, din care 300 km pe drumuri neasfaltate, cu o medie de 65 km pe zi si un maxim de 110; peste 100 de monumente vizitate, 800 de fotografii.
Traseul parcurs a trecut prin Oravita, Baile Herculane, Targu Jiu, Horezu, Ramnicu Valcea, Curtea de Arges, Campulung Muscel, Targoviste, Buzau, Calarasi, Constanta, Tulcea, Galati, Bacau, Brasov, Balea Cascada, Sighisoara, Sovata, Praid, Reghin si s-a finalizat la Bistrita. Actiunea a fost sponsorizata de Rotary Club Bistrita Nosa si Ascensor Advertising.
Tura a fost neasistata, in sensul ca nu a existat masina de insotire, intreg echipamentul fiind transportat de participanti pe biciclete, innoptarea s-a facut de regula in cort iar masa a fost preparata prin mijloace proprii. Un obiectiv important al expeditiei a fost verificarea hartilor existente, a starii cailor de comunicatie si adecvarii infrastructurii de cazare si alte servicii pentru turismul pe bicicleta, in vederea actualizarii planului de Retea Nationala de Trasee Cicloturistice din Romania (RNTCR), la care Clubul de Cicloturism “Napoca” lucreaza de peste un deceniu.
De asemenea, actiunea a vizat si obiective mai generale, precum promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport ecologic cu rol recreativ, promovarea unui stil de viata activ si sanatos, a interesului pentru cunoasterea si protectia patrimoniului arhitectonic si natural al Romaniei si pentru dezvoltarea turismului activ nemotorizat. Mai multe detalii si imagini din desfasurarea turei se pot gasi pe blogul V.Vicos Eco Blog iar in luna septembrie se vor organiza prezentari publice cu imagini foto
Tot cu bicicleta
Deci se poate, insa cu mari scremeri si fara ajutorul organelor abilitate. Pacat! Sursa imaginii V.Vicos – Eco Blog Later EditInformatie de presa: BIKE ROMANIA TOUR 2009 INCHEIATA CU SUCCES 600 de kilometri strabatuti cu bicicleta in Muntii Banatului.
La sfarsitul saptamanii care a trecut, Clubul de Cicloturism NAPOCA (CCN) a incheiat a 11-a editie a expeditiei cicloturistice montane BIKE ROMANIA TOUR, care a vizat in acest an Muntii Banatului. Timp de o saptamana, participantii, membri ai CCN sau ai unor cluburi partenere din tara si strainatate, impartiti in mai multe grupe, au parcurs pe mountain bike-uri drumuri forestiere si pastorale din muntii Semenicului, Aninei, Locvei si Almajului si din zona Clisurii Dunarii, explorand, testand si documentand accesibilitatea lor cicloturistica, pedaland in total peste 600 km si urcand in total o diferenta de nivel de peste 10.000 metri ( echivalentul a 300 de blocuri suprapuse, avand fiecare cate 10 etaje).
Printre obiectivele vizitate se numara Parcurile Nationale „Semenic-Cheile Carasului” si „Cheile Nerei-Beusnita”, Parcul Natural „Portile de Fier”, numeroase rezervatii naturale si monumente ale naturii, lacuri, cascade si pesteri, manastiri (Nera, Mraconia, Gornea), ruine de cetati de la Dunare (Tricule, Drencova) dar si obiective etnografice precum rezervatia mulinologica din Cheile Rudariei, marea diversitate biologica a regiunii si diversitatea ridicata etnoculturala a localitatilor izolate de munte, unele aproape parasite, precum Lindenfeld, Garnic, Cracul Almaj, Carsa Rosie, Valea Ravensca, Valea Rachitei, Zanou.
Pe langa aceste frumuseti si valori au fost insa constatate si documentate si aspecte ce afecteaza negativ mediul si turismul, de la abandonarea multor drumuri la distrugerea lor prin transport de lemne cu tonaje mult peste limita admisa, de la haosul arhitectonic si urbanistic din anumite statiuni si zone turistice pana la lipsa de marcaje si surse de informare de buna calitate pentru turisti, de la taieri rase de padure pe mari suprafete la neinlaturarea ranilor peisagistice create de minerit, de la neprotejarea unor vestigii seculare de istorie industiala pana la lasarea in voia sortii a multor halde de steril ce acum polueaza grav apele.
Ca exemple de drumuri auto cvasiabandonate si greu de parcurs pot fi mentionate: Semenic-Borloveni prin V.Cosava, Mraconia-Bigar, Ochiul Beiului – Crivina prin Beiul Sec, Ciclova-Marila prin Poiana Iulia… Ca exemple de haos arhitectonic poate fi mentionata zona Eselnita-Ogradena de pe Dunare, iar ca exemple pozitive satele Bigar si Garana, ca exemple de drumuri distruse de practici forestiere abuzive se poate da ca exemplu drumul Trei Ape – Teregova iar ca exemplu de halde de steril grav degradate, ce ajung in ape si pe sosea cele de la Sasca Montana.
Datele GPS detaliate colectate vor servi pentru corectarea si actualizarea hartilor existente si formularea de propuneri de trasee cicloturistice in zona, care sa se integreze in viitoarea Retea Nationala de Trasee Cicloturistice din Romania (RNTCR) iar cele peste 3000 de fotografii realizate vor servi la pregatirea unor proiectii publice de imagini prin care CCN va populariza in toamna acestui an superlativele turistice ale Muntilor Banatului si Clisurii Dunarii, zone pe cat de valoroase, pe atat de putin cunoscute si recunoscute de publicul romanesc, desi sunt tot mai notorii pentru turistii straini.
Ca marea majoritate a actiunilor CCN, nici „Bike Romania Tour 2009” nu a beneficiat de finantatori sau sponsori, participantii suportand individual toate costurile. Innoptarea s-a facut in corturi iar masa s-a servit cu mijloace proprii. Tura a fost asistata de un autovehicul care a transportat bagajele mari pe rute ocolite, accesibile auto, de la un loc de campare la altul, fiind condus pe rand de participanti, prin tragere la sorti, pentru ca dificultatea si lungimea drumurilor vizate si incertitudinile privind existenta si starea lor nu permiteau parcurgerea traseelor propuse cu bagaje mari pe bicicleta.
Vremea a fost foarte buna – doar doua ore de ploaie intr-o saptamana, si nu s-au inregistrat accidente, probleme tehnice sau medicale semnificative sau alte incidente, iar micile rataciri erau parte implicita din program, fiind o tura axata pe explorare si documentare. „Vom reveni cu siguranta in aceasta zona minunata, unde chiar daca umbli saptamani intregi pe jos si pe bicicleta, abia daca poti vedea o mica parte din ceea ce merita cunoscut de orice om pasionat de natura si cultura” a declarat la finalul turei Simona Pop, presedintele Clubului de Cicloturism „Napoca” (CCN) RADU MITITEAN director executiv
Andrei
KIP IN TACI
Salutare,
A fost un proiect personal VeloTURUL Romaniei pe bicicleta si sincer iti spun ca mult mai mare impact are daca-l faci la nivel de CLUB. Inspira incredere dat fiind faptul ca-i produsul unui club de CICLOTURISM.
Realizarile de anul acesta nu se puteau face fara ajutorul clubului, sponsorilor si peste toate ambitia de a merge mai departe in momentele grele.
Si VeloTur a fost o expeditie cu un singur om, cu un singur dromader si nu imi pare rau ca nu am implicat mai multe persoane. Am avut ocazia sa pedalez cu cicloturisti, dar cel mai bine ma simt cu cei din vest care au o cultura in acest domeniu.
Salutari si multumesc pentru mediatizare. Incerc sa demonstrez ca se poate face un concediu eco.
P.S Legat de JEG (cu el am vorbit) pot spune ca-i un pas important in lumea velorutiei online.
Atunci nu pot decat sa te felicit si sa iti urez ca de aici incolo expeditia ta sa ofere feed-back pozitiv si incredere pentru cei pe care i-ai putea coopta la asemenea viitoare initiative!
P.S. Sper ca asa se va intampla si ca dupa JEG vor aparea din ce in ce mai multi „curajosi”, care sa faca un lobby fain acestui mod de a ne „misca”! 😉
Se pregateste si Vis Urat…deci curajosi exista 😉
Am vazut, insa pana nu il vad plecat nu bag mana’n foc! Asa ca astept! 😉
Se pare ca e la moda turul tarii pe bicicleta, dar in afara de satisfatiile de ordin personal mai exista vreo finalitate ?!
Daca vorbim de cei din ON-LINE, publicitate & socializare pentru tine & produsul tau & (eventual) sustinatori si sponsori! 😉
Intrebarea asta mi-a fost adresata sub alta forma(mai exista vreo finalitate ?) de multi oameni si vreau sa spun ca experienta-i unica. Ai ocazia sa cunosti traditiile, cultura intr-un alt mod. Daca cu masina-i o alergatura pe bicicleta e relaxare. Oferi un exemplu celorlati, se poate face un concediu eco foarte fain pe doua roti.
Promovarea cicloturismului in Romania. Asta incerc prin proiectele mele. Stiu ca-i foarte greu ,dar vad pana la urma o finalitate.
Eu as fi foarte incantat sa vad oamenii mergand la piata sau job cu bicicleta. Pentru asta e cu adevarat folositoare si utila. Restul e fun si aventura. Dar inainte de aventura sunt lucrurile practice 🙂
Si pe mine ma tenteaza o astfel de expedie pe multi km cu bicicleta. M-am saturat de perimetrul cartierul si sa ma feresc de imbecili care si-au luat carnetul de sofer cu pile.
Vasile recomand sa incerci pe TRASEUL CICLOTURISTIC AL DUNARII. Sa mergi (tu cu bicla) pana in Munchen cu trenul sau busul. De acolo spre Passau de unde incepe traseul asta.
Pana la Budapesta ai parte de un traseu superb. Iar de la Budapesta poti lua trenul pana acasa.
Sunt aproximativ 600 de km care-i poti face in 10 zile.
Costurile pe zi (aici intra mancare si cazare) sunt undeva pe la minim 25 de euro.
Anul asta am reusit sa fac VIENA-BELGRAD. In viitor vreau sa fac toata ruta.
Vin cu o alta campanie pe 2 roti: organizata de o banca. Prima de acest gen organizata de o firma
Deci nu pot decat sa ma bucur ca oamenii au deschidere. Poate cu cat vom fi mai multi cu atat va fi mai usoara si mai posibila schimbarea in mintea unora si mai ales in privinta infrastructurii!
@Vicos – si sper sa nu te presti, pentru ca ceea ce faci tu e bun de luat exemplu la categoria ASA DA! Iar asta cu traseul cicloturistic al Dunarii, tare fain suna! 😉
@Len – sa stii ca spre marea mea surprindere am inceput sa vad biciclete mereu si la Cora si al Carrefour si prin piete. Insa tot mi se par putine. Dar si traficul cred ca e un factor mai mult decat descurajant. Asa ca nu pot decat sa imi doresc sa apara din ce in ce mai multi curajosi!
@Vasile – pai tu chiar ai super trasee de fact in jurul Clujului ma! Asa ca nu te mai plange si treci la biciclit! Si daca ai chef de companioni de drum fugi la CCN, carora le-am dat eu LINK la inceputul articolului!
@Law – interesanta campania celor de la VELORUTIA. Daca e sa vorbim insa de Raiffaisen, ma abtin! 😉
Nu zic, nu! Insa cred ca initiativa a avut un puternic caracter de promovare. Acum 2 ani, impreuna cu un ONG, tot e teme VELO am batut la ei la usi vreo 2 saptamani ca prostu’ si in loc sa imi spuna NU din prima, ci le-a placut tare mult sa ma plimbe de la un birou la altul, ca pe un fraierica la „magarus”! 😉
@artistu: Nici eu nu vorbesc de banca, ci doar de initiativa – care mi s-a parut foarte interesanta si buna(Mai ales pentru Bucuresti).
Eu am ramas surprins sa faca asa ceva o banca ce din aceasta campanie nu obtine nici un ban. Sa faci lucruri caritabile ca firma privata e lucru mare.
„BICICLETA, solutia perfecta frate, pentru multe situatii!” – exceptie face navigatia pe apa, de pilda cu caiacul, fara motor, si drumurile impracticabile unde calul ca animal de calarie ar mai trebui utilizat si in ziua de azi.
Vis-a-vis de un comentariu de mai sus, oamenii au deschidere spre bicicleta, dar cu ochelarii de cal. Putini admit si alte posibilitati, fiind o reactie impotriva vehiculelor motorizate plus ca bicicleta e si foarte accesibila. In fapt, oamenii nu au deschidere.
Ca dovada, eu am doua biciclete, din care un MTB de tura si un city-bike pliabil cu roti de 20″. La vederea celei micutze, „bikerii” fac misto-uri si se uita ca la felul paishpe (in schimb „motoristii” se minuneaza si ma intreaba de unde o am ca e „haoiasa”) Deci.. sa ma iertati, dar nu vad nici o deschidere, ci o idee fixa la acei „bikeri” unde mtb=bicicleta.
Deschidere au cei din Olanda, nu exista ONG-uri, nu trebuie propaganda, e un mod de viata natural la ei. Sper sa ajunga si la noi asa, chiar cu pretul acestui fanatism promovat de tot felul de campanii, desi riscam sa faca „puf” ca un balon de sapun – majoritatea oamenilor resping campaniile velo tocmai pe acest motiv.
In rest, felicitari pentru participarea la eveniment 🙂
Vorba lu’ taica-meu: DA FRATE, DA’ AIA AU SI VREO 50 DE ANI DE EDUCATIE INAINTE!
Si eu sper ca si tine, ca ideea de 2 roti va deveni ceva natural fara propaganda si fara laude. Insa mai avem ceva de lucru pana acolo! 😉 Sper totusi ca bebe al meu sa ajunga sa vada oa stfel de Romanie! 😉
@Radu: Nu esti bine informat cu privire la Olanda. Daca nu ar fi existat si nu ar exista Fietsersbondul, lucrurile nu ar fi deloc asa de pro-biciclistice pe acolo. Prin anii ’60-’70 a fost o scadere dramatica a gradului de utilizare a bicicletei si o explozie a masinilor, cum e in Romania dupa 1990, dar au reusit sa reverseze tendinta, dar autoritatile nu s-ar fi miscat asa de bine in directia asta daca nu erau presate de organizatiile biciclistilor. Si in ziua de astazi, Fietsersbond-ul olandez e una din cele mai puternice organizatii de lobby si advocacy pro-biciclstic si au o activitate foarte intensa. Nici in Olanda lucrurile nu merg de la sine, fara ONG-uri si fara propaganda, chiar daca situatia e la alt nivel… Radu Mititean – presedinte – Federatia Biciclistilor din Romania
Atunci nu pot decat sa sper ca si ai nostrii vor avea rabdarea FIETSERBOND-ului si ca vor putea sa implementeze bicla, ca si mijloc de transport, macar pentru copiiinostri! Iar rest sa incercam sa ii conving pe cei care sunt acum parinti, sa ii obisnuiasca pe cei mici „cu doua roti”, ca pe ei oricum nu mai am nici o sansa sa ii conving! 😉