Ăl’ mic… cel descurcareț!

cropped antet51 - Ăl' mic... cel descurcareț!

Sal’tare

Mor de plăcere atunci când văd la Tibi și Matei momente când ies din situații neprevazute, prin intermediul unor soluții inteligente. Mai mult! Îmi place când îi văd că găsesc soluții pentru rezolvarea unor conflicte din jurul lor, dar în care ei nu sunt implicati. E și ăsta începutul unei conștiințe civice. Și aceste lucruri nu țin de cât de mult au învățat la grădiniță nu știu ce lecție și nici de cât de multe au înțeles din cursul acela de dezvoltare personală, pe care îl fac sau l-au făcut la Palatul Copiilor. NU! Aceste lucruri sunt rezultatul concluziilor trase din interacțiunea cu diverse tipuri de copii si reprezintă cristalizarea mai multor experiențe pe care ei le încercă singuri. În plus ei fac mereu comparații cu ceea ce văd acasă și încearcă de multe ori să copieze modele pe care le văd la noi. Unele li se potrivesc, altele nu. Ceea ce trebuie să ţinem însă minte, e probabil CEL MAI IMPORTANT FACTOR AL EDUCAŢIEI LOR

Trebuie să fim atenţi la modelele pe care le servim şi nu trebuie să spunem niciodată LAS’ CĂ MERGE ŞI AŞA sau LAS’ CĂ REZOLV MÂINE sau ÎMI E PUŢIN CAM LENE

Sau dacă vrem să folosim replicile de mai sus, trebuie că odată cu ele să emitem şi argumentele care ne fac să acţionăm aşa. Şi exemplele ar putea suna astfel:

  • lui „LAS’ CĂ MERGE ŞI AŞA” sau „LAS’ CĂ REZOLV MÂINE” – le putem adaugă „… PE MOMENT” şi putem argumenta cu „PENTRU CĂ NU MAI E TIMP ACUM, DAR MÂINE PROMIT CĂ VOM TERMINA TREABA”. Şi foarte important, ar fi să va ţineţi promisiunea
  • ÎMI E PUŢIN CAM LENE – ar fi bine să îl folosim în faţă copiilor un pic modificat astfel – MAMI / TATI ESTE CAM OBOSIT / A ŞI NU SE SIMTE ÎN STARE SĂ FACĂ ACEASTĂ TREABA BINE, AŞA CĂ O LĂSĂM PENTRU MÂINE ŞI DACĂ TU DOREŞTI PUTEM ADAUGĂ CEVA ÎN PLUS. Şi din nou PROMISIUNEA trebuie respectată cu stricteţe
  • * În ambele cazuri de mai sus am subliniat că PROMISIUNILE făcute copiilor trebuiesc respectate cu stricteţe. DE CE? Pentru că asta este modelul cel mai simplu, dar şi cel mai uşor de asimiliat de cei mici pentru propriul profil moral. Văzând în noi nişte oameni care îşi respectă promisiunile, cu siguranţă îşi vor dori şi ei să fie la fel

    Tot ce v-am spus mai sus şi încă multe altele reprezintă INTELIGENŢă EMOŢIONALĂ a unui copil. Şi de multe ori ea este mai importantă decât orice altceva. Pentru că problemele cele mai dese ale copiilor sau adulţilor sunt probleme de relaţionare sau cu referire la relaţiile interumane şi de abia după aceea de altă natură. Aşa că dacă vrem să îi vedem, aşa cum spun în titlul articolului (DESCURCĂREŢI), trebuie să avem în vedere ceea ce v-am spus mai sus.

    Şi că să nu credeţi să vorbesc aiurea am să va las şi părerea unui specialist, doamna doctor Gina Chiriac, preşedintele Asociaţiei Române de Psihologie Integrativă, intervievată de realizatoarea Cristina Trepcea la Meditaţii pentru părinţi:

    P.S. NU vă sfiiți să lăsați și alte linkuri în tematica acestui articol, pentru că mi-ar plăcea să avem o discuție mai lungă și să povestim multe pe marginea acestui subiect atât de vast.

    Andrei
    KIP IN TACI

    Sursa imaginii – Copil descurcăreț

    Comments

    comments

    Lasă un răspuns