Anglia, Mocanita si Prostia Romaneasca!

Sal’tare
Cand am fost acum 2 ani in Maramures, nu am avut parte de mocanita, pentru ca plecase cu o saptamana in urma la o expozitie si la renovare in Germania. Dar de Paste frate-meu impreuna cu gasca de prieteni au reusit sa se plimbe cu ea. Ei bine, imaginile dupa Valea Vaserului credeti-ma ca sunt dezolante si plimbare cu ea iti ofera acel CEVA specific, dar te lasa si cu un gust mai mult decat amar. Nu mai zic ca nu are parte de o promovare serioasa, ca nu ne intereseaza. Mi-ar fi placut sa vad o pagina de net de prezentare asa cum are acest tren turistic din Anglia. Si imaginati-va ca la ei asta e una din liniile de la cea mai mare inaltime (doar 1150 picioare, adica vreo 300 de metri altitudine). Va dati seama ca noi pentru linia ferata Campina Brasov care are statia de la Predeal aflata la peste 1000 de metri altitudine, trebuia sa ii facem un muzeu intreg de la Sinaia la Timisu de Sus. Da’ ne doare direct la bascheti! Apropo de linia asta, uite aici o mica bucatica de istorie cu privire la ea.
Trec mai departe si va povestesc de o alta minune, numita Linia ferata Oravita-Anina pe care, ca tampitii ce suntem o conservam, in loc sa o renovam si sa o folosim ca „muzeistica activa„. Da nu frate, ca pe aia de la ministerul Turismului ii arde mintea sa faca OZN-uri, nu turism real cu minunile pe care le au la indemana. Pe statul roman nu il intereseaza sa ofere niste fonduri de dezvoltare a unei chestii care ar putea aduce turisti de 3 ori mai multi decat are tot litoralul bulgaresc. Nu mai zic ca pe langa ea s-ar putea face un GREEN WAY pentru plimbari cu bicicleta sau locuri de belvedere sau muzee in aer liber. Oare 14 tuneluri cu o lungime totala de 2084m, 10 viaducte cu o lungime de 843m, ziduri de sprijin ale versanţilor în lungime de 9946m si tăieturi în munte pe o lungime de 21171m (mai bine de două treimi din traseu) gasim peste tot in lume? Probabil nu e nimic special, daca pe nimeni nu intereseaza! Nu ma intelegeti gresit stiu ca pe aici circula un tren personal. Iata si programul sau! Dar daca am face unul turistic si cu ghid si cu promovare serioasa, ce ziceti, nu ar fi altfel? Apropo, stiati cu totii de acesta minune din Caras si sunt eu singurul care afla de abia acum? Si daca tot v-am spus despre ceea ce NU FACEM noi in randurile de mai sus, hai sa va arat de ce suntem noi in stare sa facem – Panarama organizata la Oravita, pentru sarbatorirea a 150 de ani de existenta, dar cu doi ani mai devreme. JENANTI, ca de obicei!
Pe ruta Brad-Criscior lucrurile stau un pic altfel si un nenea austriac iubitor de astfel de „minuni” a investit in reabilitarea caii ferate inguste. Ba mai mult a facut din reabilitarea sau construirea acestor locomitive, vagoane si vagonete o afacere – Calea Ferata Ingusta S.R.L. O societate pe care logic ca nimeni nu a ajutat-o ca vorba ceea: de ce sa il ajutam, cand putem foarte sa ii dam la gioale. Noroc ca austriacul nostru, nu e unul care sa se lase prea usor. Uite cateva cuvinte despre istoria venirii si ramanerii lui la Criscior si problemele pe care le-a intampinat de la pornirea micilor ateliere de reparatii. Va intrebati daca acum mai merge? Merge, insa doar de sarbatori. Unul din articolele cele mai recente din presa aminteste de cursele facute de aceasta mocanita din luna Decembrie a anului trecut. Oare din cei care ar putea sa o sustina cu fonduri o fi auzit cineva de Georg Hocevar si aceast atelier de reparat „minuni” de la Criscior. Uite si cateva vorbe de la el, gasite pe forumul LOKOMOTIV. Desi datele pentru scrierea acestui articol sunt stranse de vreo luna, am zis sa mai dau o cautare si sa mai vad daca a mai aparut ceva. Si iata ca nenea Georg si ai lui nu au stat degeaba. Dupa o munca asidua depusa de Atelierele din Criscior, s-a terminat reabilitarea unei alte cai ferate inguste, cea de la Moldovita. Iata Povestea de ieri şi cea de azi a „mocăniţei” la Moldoviţa prezentata de cei de la Crai Nou. Logic, ca pe autoritati le doare la bascheti de faptul ca MOCANITA e unul din punctele cheie pentru dezvoltarea turismului. Si la fel ca la Viseu, nu vezi nici macar un indicator care sa te trimita in gara de unde porneste. Sa mai zic iar ca suntem tampiti si ca nu meritam toate darurile pe care ni le ofera tarisoara asta? Degeaba zic, ca vorbesc singur ca radiou. Poate doar peretii ma mai asculta!
Gata nu mai urlu degeaba. Va mai las doar cateva linkuri:

Despre calea ferata ingusta din Valcea stiti ceva? Ca o vad trecuta ca informatie la descrierea comunei Costesti, insa in xconditiile in care vara e un aflux imens pe la toate aceste obiective turistice, cred s-ar intinde vestea rapid despre o astfel de minune!
Gata aici inchei si va dau voua cuvantul si dreptul la replica. Poate cine stie, nu sunt eu foarte informat sau poate sunt prea pesimist si nu vad lucrurile asa cum trebuie!

Andrei… 😉
KIP IN TACI

17 comentarii publicate

  1. Nu vreau sa fiu rau fata draga, insa pana atunci cred ca vor mai trece vreo 50 de anisori. e adevarat ca unele sate au deja pagini interesante de net, insa mai avem DRUM LUNG! 😉

  2. pe calea ferata de la costeti o stiu, k treci peste ea pe drumu spre valcea chiar ma uitam k e ingusta bariera pare functionala deci probabil mai merge si trenul pe calea aia ferata

  3. Ce sa zic….. cred ca autoritatile vor sa conserve mediul inconjurator pentru urmasii urmailor nostrii , adica niste parveniti din europa care o sa cumpere pe nimic parti din acele minuni si sa faca ei bani pe ce e al nostru…..
    Cat despre trasee cu incicatoare nu cred ca exista in toata tara cu ceva exceptie in zona muntilor bucegi. Din cate am observat nici in Maramures (decat in harti, nu si pe traseul propriu zis), nici in Mtii mehedinti nu exista indicatoare….asa ca mai bine sa facem petreceri stupide cu implinirea majoratului la 16 ani si nu la 18 (vezi Oravita din text) decat sa folosim banii pe ce trebuie….

  4. Pe net gasesti orice despre anglia. Pana si ultimu catun are pagina lui de internet.
    O sa se ajunga si la noi, la un mom dat…
    varza’s last blog post..Jurnalu’ de Calatorie al lu’ Miki episodu’ 15

  5. Sincer sa fiu fata draga, daca ra fi sa le dea unora care stiu sa faca managememnt si marketing serios si care sa mai si iubeasca lucrurile astea, as prefera sa li se ofere GRATIS, numa’ sa le vad renovate si functionale!
    Iar la indicatoare noi avem probleme peste tot, incluziv in munti. Bucegii au parte de indicatoare bune, ca nu mai au chef salvamontisti sa ii mai adune pe tampiti dupa trasee. Insa si cu semnele puse din 3 in 3 metri tot nu scapa saracii! 🙁

  6. Thii.. revin sa citesc articolul, sunt sigur ca e interesant, doar ca.. mai lung decat un subcapitol pe care trebuie sa-l scriu la disertatie! 😛 Go back to work for now! 😀
    Corneliu’s last blog post..Nu cred in liberul arbitru

  7. la fel ca si corneliu, revin intr-o pauza de job :P, ca sa pot savura informatiile. Sper sa nu plang prea tare.
    Tot ce pot spune este ca de vreo 3 ani incoace, pentru ca am raspuns la un moment dat unei super-oferte a cailor ferate fraceze, primim regulat ofertele lor, de iti vine sa-ti dai palme ca nu le poti lua pe toate.
    Nu vreti sa stiti ce preturi mici ti se ofera in extrasezon! Sa zicem ca un drum dus-intors paris-le havre (undeva in vestul frantei), face cat un bilet de tren pana la Sinaia!!
    Si atunci, cum poti pretinde sa fiu turist fidel plaiurilor mioritice, cand 2 zile la munte sau mare te duc, daca esti cuminte, la aproape 100 de euro de caciula?? iar asta in conditii de drumuri proaste si atitudini jegoase (iertare expresia) care parca te condamna ca le strici pustiul.
    Revin sa citesc postul pe indelete. Acum doar m-am suparat un pic. 🙂
    Xplorio’s last blog post..Provence. Levantica.

  8. @Corneliu, @Xplorio – pai va astept in uikend sa cititi pe indelete si sa savurati articolul pe indelete!
    @Xplorio – eu m-am speriat cand mi-au zis niste colegi ca s-au dus cu 200 sau 250 de euro in sejur de ski asta iarna, pe undeva prin Austria. E adevarat ca in pretul asta nu aveau incluse si cardurile, insa alea au mai fost 50-60 de euro pentru amandoi si aveau cica partii de minim 5-6 km. Asa ca sunt si eu de caord cu tine. Insa sunt de fel nationalist si iubitor de RO si tot incerc prin scris sa schimb obiceiuri sau mentalitati, desi pare cam imposibil! 😉

  9. Cat timp nu te-a interesat cine sunt si daca probabil sunt pe lungimea d unda a celor care te-ar putea citi si nici macar nu te-a interresat sa vezi daca sunt baiat sau fata si aia vomitat cu COPY / PASTE un anunt de link exchange, nu ai merita nici macar sa iti raspund! Insa am facut-o pentru ca sper ca blogosfera sa se curete de minuni ca tine si sa apara oameni care chiar stiu sa scrie si mai ales sa citeasca! 😉

  10. Frumoase pozele, insa reclama nu se face asa! Cea mia buna metoda era sa imi dai un mail si sa ma intrebi daca nu doresc sa iti fac reclama! Era mai simplu si mai fair! Sper ca pe viitor sa tii minte sfatul, pentru ca alti bloggeri nu sunt la fel de binevoitori ca mine! 😉

  11. Suuper! Acu intrebare e unde gasim si noi un program de functionare sau un „contact” catre cei care se ocupa de ea sa vedem daca se organizeaza ceva si in scop turistic ai pe undeva? Nu de lata dar avand in vedere ca e asa de aproape de Bucuresti, ma tenteaza sa zbor intr-un uikend pana acolo! 😉

  12. Mai scriam, intr-o vreme, pe virtualtourist.com. Si am avut un material in care era prezantat un traseu al mocanitei. Am primit nu mai putin de 150 de intrebari legate de chastia asta, de la turisti din Polonia, Germania, Austria, Israel si SUA. Pana mea… Esuper fain, e super incantatoare ideea de mocanita, cum naiba de ministerul turismului nu promoveaza asa ceva?

  13. Nu promoveaza, pentru ca sunt tampiti si pentru ca nu au chef sa investeasca energii si idei intr-un proiect, care ar insemna EXTREM DE MULT pentru turimul nostru subdezvoltat! 🙁

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*